Zoneterapi og kvindeproblemer – sundlegeme.dk Aarhus

Hormonforstyrelser hos kvinder

Eksempler på hormonforstyrrelser, hvor zoneterapi kan hjælpe:

  • Alle former for menstruationsbesvær, uregelmæssig – kraftige blødninger eller smerter
  • Udeblivelse af menstruation
  • Forskellige former for hovedpine
  • Psykisk og fysisk stress
  • Depression
  • Migræne og spændings hovedpine
  • For højt eller lavt stofskifte
  • Dårlig forbrænding af fedt stofskifte
  • Underlivs smerter (endometriose)
  • Gener under menopause, overgangsalderen
  • Osteoporose & knogleskørhed
  • Styrker graviditet og hjælper ved fødsel
  • Minimere cyster og fibromer
  • Afhjælper smerter

Andre eksempler hvor zoneterapi hjælper kvinde problemer:

  • Øger befrugtningen & styrker dit immunforsvar
  • Afhjælper stress sikrer afslapning i krop og sind
  • Styrker fordøjelsen, så den virker optimal
  • Styrker lever, nyre og galdeblæren og renser kroppen
  • Hjælper kronisk tilbagevendende blærebetændelse
  • Desuden styrker det dit hjerte og blodkredsløb.

Kvinder er generelt meget bedre end mænd til at tage vare på deres helbred. Kvinder er mere opmærksomme på deres kost, men også på deres fysiske krops tilstand. Dette er også nødvendigt, især for de kvinder, som har et stort ansvar jobmæssigt og med at tage sig af børn og familie. De har brug for at få en næringsrig, god kost og aktiviteter i deres hverdag, som de holder af. Det er nødvendigt for at være i balance. Dette skyldes, at vi kvinder er mere sensitive, og det er vi, fordi alt hvad vi føler, passerer vores hormoner og hormonsystem. Bl.a. stress påvirker direkte vores hormonsystem. Især vores følelser påvirker vores hormoner. Disse er desværre ofte stresshormoner kortisol eller adrenalin, når vi bekymrer os, er vrede og føler os mindre værd. Det påvirker vores hormonbalance eller manglende. Men hvis vi glæder os og griner, så frigives vores endorfiner, de glade hormoner. Og de styrker vores immunforsvar og vores hormonsystem i en positiv retning.

Hvordan påvirkes hormonsystemet?

Hormoner styrer vores søvn, vores appetit, vores cyklus, vores humør, og er der ubalance, vil det hurtigt kunne mærkes i kroppen. Dejligt at vide, at vores organisme altid forsøger at bringe os tilbage i homøostase, hvis vi bare hjælper os selv. Zoneterapi er en gavnlig hjælp, hvis vores hormoner har sat vores fysiske krop ud af system. Og ved zoneterapi, som, er en holistisk behandlingsmetode, hvor hormonsystemet er fuldt repræsenteret, og hver en kirtel på foden kan stimuleres. Der er hjælp at hente, for mange forskellige hormon ubalancer eller hormonforstyrrelser.

Mine erfaringer

Jeg har i mit arbejde som zoneterapeut, igennem 23 år, haft mange kvinder i alderen 25 til 55 år i behandling. De fleste har været kvinder med symptomer, hvor hormonsystemet er i ubalance. Jeg har hjulpet mange stressede kvinder og dem som kom rimelig regelmæssigt og samtidig arbejdede med dem selv, kunne bibeholde et godt helbred og opnåede energi til alle dagens mange udfordringer. Men foruden zoneterapi, forsøgte mine klienter at lytte til mine råd og gøre noget godt for dem selv. F.eks. at lade lykkehormoner komme ind i deres liv. Og være mere opmærksomme på at skabe dem igennem glædesaktiviteter.

Eksempler på lykkehormoner i vores krop er, endorfiner, serotonin, Oxytocin, Dorpamin.

Du behøver ikke tage kemiske lykkepiller. Nej du kan skabe dem selv. De udløses ved glæde og latter. Ved kærtegn, kram og sund sex. Solens lys og ophold i naturen er nødvendigt. Spis masser af mørk chokolade, havregrød, valnødder, bananer, kikærter og ananas. Dans og leg med dine børn og find tid med dine bedste veninder. Der kan udløses mange lykkehormoner, når kvinder støtter og plejer hinanden, griner og laver sjov hele livet igennem. Vi skal give og modtage kærlighed og føle os værdsatte. Vi skal se komiske ting, som får os til at grine os til sundhed. Måske vi ikke skal tage os selv alt for alvorlige. Den, som kan grine af sig selv, er selv sundere.

DET ER VIGTIGT AT VI KÆMPER HVER DAG

Råd til håndtering af stress:

  • Skab positive forandringer i dine omgivelser
  • Styrk dit immunforsvar
  • Lav åndedrætsøvelser og meditation
  • Skab lykkeharmoner med glade aktiviteter
  • Sørg for at få en sund kost med omega 3, vitamin- og mineraltilskud
  • Lav yoga, Tai Chi eller anden fysisk aktivitet
  • Sørg for afbræk og pauser med ophold i naturen
  • Få frisk luft, dagslys og god/tilstrækkelig nattesøvn.

Lyt til signalerne på stress og reager hurtigt. Tillad ikke mental stress at forvirre din hjerne, ændre dit åndedræt, eller stivne din krop og udmatte din sjæl. Nej, du vil finde dine kære og få opfyldt dine fysiske og psykiske behov. Du er ikke alene. Nogle gange har vi brug for lidt hjælp

Zoneterapeut Marianne Skovhus

Du er naturligvis altid velkommen til at tage kontakt hvis du har spørgsmål, eller ikke finde hvad du leder efter. Ring 21900559 eller send en mail via kontaktformularen “kontakt